Alapvető ismeretek
A taccs (érintés-touch):
A védekező csapat játékosai igyekeznek megakadályozni a támadó csapatot a területszerzésben
azáltal, hogy a labdás játékost megérintik (taccsolják, touch). A taccsot a védekező és támadó
játékosok egyaránt kezdeményezhetik (öntaccs).
A taccsolás egy kézzel történik. Taccsoláskor mind a védekező, mind a támadó csapatnak a lehető
legkisebb erőkifejtésre kell törekednie. A taccs bármely testrészt, illetve a ruházatot vagy a labdát
megérintve is érvényes.
Taccsot követően a taccsot kapó játékosnak meg kell állnia, vissza kell lépnie a taccs helyére –
amennyiben túlszaladt rajta- és a labdát láb közötti gurítással (rollball) késedelem nélkül újra
játékba kell hoznia.
Eközben a védőknek 5 métert hátrálniuk kell, egyébként lesen vannak. Ilyenkor nem avatkozhatnak
játékba és nem akadályozhatják azt.
6. taccsot követően a labda az addig védekező csapathoz kerül.
Túl erős taccs esetén a vétkes csapat büntetőt kap.
A gurítás (rollball):
A gurító játékosnak a gurításra kijelölt helyen, a védekező csapat célvonalával szemben, illetve az
oldalvonalakkal párhuzamosan állva kell a labdát lábai közt a földön hátra gurítania. Ha a labda 1
méternél többet gurul, az büntetést von maga után. Nem szükséges feltétlenül gurulnia a labdának,
elég, ha a lába között hátrateszi, vagy átlépi a földön lévő labdát.
Önkéntes gurítás akkor következik be, ha egy játékos a nélkül végzi a gurítást, hogy taccsot kapott
volna. Ez nem engedélyezett és büntetést von maga után.
Gurítás közben a védőknek 5 métert hátra kell húzódnia a taccs helyétől. A gurított labdáért azonnal
érkeznie kell egy támadó társnak és azt játékba kell hoznia (ő a nyitó, dummy half). A labdáért
érkező társ, akár azonnal indulhat a labdával. Amint megérinti a labdát, az 5 méterre visszahúzódó
védők máris előre törhetnek, és játékba avatkozhatnak.
A nyitó nem késlekedhet a labda felvételével, mert a védők késlekedés esetén felvehetik a labdát.
Ha a nyitót taccsolják, a labda az addig védekező csapathoz kerül, és gurítással kerül ismét játékba.
A nyitó játékos befuthat a célterületre, de nem vihet célt.
A büntető:
Ha egy játékos ellen büntetőt ítélnek, csapatának a büntetés helyétől 10 métert hátrálnia kell.
Büntető esetén a labdát a földön lábbal érinteni kell, majd fel kell azt venni (indítás). Az indító
játékos szabadon futhat a labdával. Ha őt taccsolják, nem kerül át a labda a másik csapathoz.
Passzolás:
Előre passzolásról akkor beszélünk, ha a labdás játékoshoz képest előre helyezkedik el a fogadójátékos. Az előre passzolás szintén büntetőt von maga után.
Taccs-passz:
akkor történik, ha a taccsot kapó játékos a taccsot követően dobja el a labdát. Taccspassz esetén is büntető jár a vétkes fél ellen.
Les:
Egy támadó játékos lesen áll, ha a labdát birtokló, vagy a labdát legutoljára birtokló támadó
játékoshoz képest előrébb áll.
Egy védő játékos akkor van lesen, ha a játék újrakezdésekor nem hátrált, gurítás esetén az előírt 5,
büntető vagy célt követően10 méterre az újrakezdés helyétől.
Minden les szituáció esetén, a lesen álló játékos csapata büntetőt kap.
Általános szabályok:
Túlfutásról akkor beszélhetünk, ha a taccsot kapó játékos a taccs helyéhez képest előrébb jut, és
onnan végzi el a gurítást. A vétkes ilyenkor büntetőt kap.
Ha a labda bármilyen okból a földre kerül, az ellenfél csapata hozhatja azt ismét játékba gurítással.
Terelés vagy feltartás esetén a vétkes csapat ellen büntetőt kell ítélni.
Elhajlás a játék újrakezdésekor, akkor történik, amikor a védő játékos nem a legrövidebb úton hátrál
vissza 5 métert és akadályozza a támadó csapatot. Elhajlás esetén a vétkes csapat büntetőt kap.